دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

معاون وزیر صمت: کالا‌های اساسی ۲۵ تن از واردات به کشور را به خود اختصاص داده است

معاون وزیر صمت با اشاره به بیش از ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار حجم تجارت خارجی ایران، گفت: ۲۵ تن از کالا‌های وارداتی به کشور کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم است.

حمید زاد بوم معاون وزیر صمت شامگاه سه شنبه در مراسم تجلیل از صادر کنندگان گیلان در رشت، صادر کنندگان را جهادگران عرصه اقتصاد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته با تلاش صادر کنندگان شاهد بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات از ایران بودیم.

او به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری تجارت خارجی ایران از ابتدای امسال تاکنون با توجه به فشار و تحریم‌های اقتصادی اشاره و اظهار کرد: از این میزان بیش از ۳۱ میلیون دلار در بخش صادرات و مابقی نیز در بخش واردات است.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه در بخش صادرات در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش ۱۹ درصدی و در بخش واردات نیز کاهش ۱۵ درصدی شاهد هستیم، گفت: شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی و به ویژه کشور ما تأثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه نخستین بار صادرات ایران در سال ۶۵ به مرز یک میلیارد دلار رسیده و از آن زمان تاکنون اقدامات لازم برای توسعه صادرات انجام شده است، ادامه داد: ایران در ۲۸ گروه از ۴۰ گروه صادراتی فعال است.

زادبوم با بیان اینکه از ابتدای امسال در بخش کشاورزی از نظر وزنی بیش از ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد رشد داشته‌ایم، افزود: در حوزه صادرات میوه و تره بار ۲۵ و گل و گیاه ۵۲ درصد رشد شاهد بوده‌ایم.

او در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای توسعه صادرات اشاره و اضافه کرد: ایران با مرکز تجارت بین الملل پروژه‌ای هشت میلیون یورویی به مدت پنج سال در حال اجرا است که منابع مالی این پروژه از سوی سازمان‌های بین المللی تأمین می‌شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به رقابت نابرابر صادر کنندگان ایرانی به دلیل تحریم‌ها، افزود: به دلیل تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی گاهی صادرکنندگان ایرانی در این بخش در رقابت با سایر صادرکنندگان متحمل ضرر می‌شوند.

او با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد کالا‌های وارداتی به کشور کالا‌های سرمایه‌ای است، گفت: از مجموع ۳۰ تن کالای وارداتی به کشور ۲۵ تن به ارزش ۲۵ میلیارد دلار جز کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم است.

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد