دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

آهنگ جدید محمدرضا شجریان به نام «یارم چو شمع محفل است»

متن آهنگ یارم چو شمع محفل است محمدرضا شجریان


( زِ دست محبوب ندانم چون کُنم

زِ دست محبوب ندانم چون کُنــم؟؟

وَز هِجر رویش دیده جیحون کنم

وَز هِجر رویش دیده جیحون کُنــم؟؟ ) 2 بار تکرار

یارم چو شمع محفل است دیدن رویش مُشکل است

سرو مــرا پا در گل است

برخَط و خالش مایل است برخَط و خالش مایل است

یار من دلدار من کمتر جَفا کن

یادی آخر تو زِما کُـن یادی آخر تو زِما کُـن

رفتم برآن ماهرو با او نشستم رو به رو گُفتم سخن ها مو به مو

یار من دلدار من کمتر جَفا کن

یادی آخر تو زِما کُـن یادی آخر تو زِما کُـن

( زِ دست محبوب ندانم چون کُنم

زِ دست محبوب ندانم چون کُنــم؟؟

وَز هِجر رویش دیده جیحون کنم

وَز هِجر رویش دیده جیحون کُنــم؟؟ ) 2 بار تکرار


آهنگ جدید محمدرضا شجریان به نام «یارم چو شمع محفل است»

آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان


برای آشنایی با دانش مالی و عناصر آن هیچ وقت دیر نیست، اما هر روز که این روند زودتر شروع می شود، احتمال موفقیت و دستیابی به ثبات و ثبات مالی بیشتر می شود و افراد روزی به اهداف خود در زندگی نزدیک می شوند. بنابراین آموزش دانش مالی به کودکان و نوجوانان سریعترین نیست و اتفاقاً از آنجایی که میزان یادگیری و توجه کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است، سازماندهی مفاهیم مهمی مانند پس انداز را آسان می کند. یا سرمایه گذاری در ذهن آنها. در این مقاله شما را کمی بیشتر با این مفهوم آشنا می کنیم و به ضرورت آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان می پردازیم.

سواد مالی به چه معناست؟

سواد مالی به طور کلی به معنای داشتن درک خوب از مفاهیم مالی و به کارگیری آن دانش در مدیریت دارایی و برنامه ریزی مالی در زندگی روزمره است. داشتن دانش مالی کافی به شما کمک می کند تا برآورد دقیقی از درآمد و هزینه های خود داشته باشید، هزینه های خود را برنامه ریزی کنید، مقداری از پولی را که به دست می آورید پس انداز کنید یا سرمایه گذاری کنید و در نهایت امنیت مالی به دست آورید.

سواد مالی در زندگی پیچیده امروزی بسیار مهم است و افراد برای ثبات و امنیت مالی و مدیریت بهتر ثروت باید به این مفهوم تسلط داشته باشند و سواد مالی را به صورت عملی در زندگی روزمره خود به کار گیرند.

در این میان آموزش سواد مالی  شیراحمدی به کودکان و نوجوانان اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است و بسیاری از صاحب نظران حوزه علوم تربیتی و اقتصاد معتقدند بهتر است کودکان از سنین پایین با مفاهیم مهم مالی آشنا شوند. والدین همچنین می توانند از فرزندان خود بخواهند که از سنین پایین برخورد با مشکلات مالی را تمرین کنند.

آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان

کودکان یاد می گیرند که به امور مالی و مفاهیم مهم در این زمینه مانند بودجه، پس انداز، سرمایه گذاری و غیره رسیدگی کنند. از دوران کودکی و با تماشای رفتار والدین خود بسیار زیاد است و احتمالاً آنچه در این دوران یاد می‌گیرند برای همیشه با آنها خواهد ماند. و تأثیر زیادی در شکل گیری رفتار آنها در مسائل مالی و اقتصادی در آینده دارد.

بنابراین بهتر است مفاهیم مهم مالی را از دوران کودکی به فرزندانمان معرفی کنیم. مفاهیمی که به آنها کمک می کند در آینده به موفقیت مالی بیشتری دست یابند. البته این به معنای ترساندن کودکان از مشکلات مالی در آینده نیست، بلکه هنگام آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، باید کودکان را با مفاهیم مهمی در این زمینه مانند بدهی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، وام، آشنا کنیم. بیمه، اعتبار و غیره تا بتوانند در آینده از این مفاهیم استفاده کرده و در دنیای واقعی به نحو احسن استفاده کنند. در زیر به عواملی اشاره می کنیم که اهمیت آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان را نشان می دهد.

موضوعات جدیدی در چارچوب مسائل مالی و اقتصادی مطرح می شود

امروزه حل مشکلات مالی آسان نیست و تنها با رفع نیازهای روزمره می توان مشکلات مالی و اقتصادی را مدیریت کرد. امروزه مشکلاتی مانند اعتبار، بیمه، بدهی و غیره وارد زندگی مردم شده است و برای مدیریت هر چه بهتر این موارد، مردم باید دانش مالی مناسبی داشته باشند.

این پیچیدگی مطمئناً در آینده بیشتر خواهد شد و چیزهای جدیدی وارد عرصه خواهد شد، پس بهتر است کودکان را از همان دوران کودکی با مهارت های مدیریت مشکلات مالی آشنا کنیم.

تاثیر بر موفقیت شغلی و مالی آینده

هدف آموزش مالی از دوران کودکی دستیابی به امنیت مالی و موفقیت بیشتر در مدیریت کار و پول در آینده است. آموزش مهارت های مالی به کودکان و نوجوانان برای کمک به آنها در مدیریت بهتر پول و مخارج در آینده، یاد گرفتن از کودکی قبل از هر چیز بخشی از پول خود را پس انداز کنند و از نظر مالی برای آینده آماده شوند.

آشنایی با مفهوم سرمایه گذاری

پس انداز با سرمایه گذاری متفاوت است و بهتر است کودکان را از کودکی با تفاوت این اصطلاحات آشنا کنیم.

همه ما باید یاد بگیریم که بخشی از درآمد خود را برای اقلام ضروری پس انداز کرده و پس انداز کنیم، اما برای اینکه ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم و در بلندمدت بتوانیم سرمایه رشد کنیم، بهتر است سرمایه گذاری و انواع آن را به کودکان آموزش دهیم. مواد و روش ها. . اگر می خواهید سرمایه گذاری را به بچه ها آموزش دهید می توانید مقاله سرمایه گذاری را به بچه ها بیاموزید.

سواد مالی را از چه سنی به کودکان آموزش دهیم؟

در کنار تمامی موارد اخلاقی، رفتاری، نظری و... توصیه کنید، باید از دوران کودکی با آنها در مورد مسائل مالی صحبت کنید که بهترین زمان برای یادگیری و ایجاد عادات در ذهن کودکان است و بدون ترساندن آنها به شما نشان دهید که چگونه فرزندان خود را مدیریت کنند و بر اساس چه اصولی درآمد خود را مدیریت کنند. امور مالی آنها در آینده

آموزش سواد مالی به خانواده ها امروزه یک ضرورت است و والدین می توانند ابتدا با مطالعه منابع مختلفی که در این زمینه ایجاد شده است به درک درستی از مفاهیم مختلف مالی دست یافته و آنها را در زندگی واقعی به کار گیرند و سپس این مفاهیم را به فرزندان خود منتقل کنند. .

از دو یا سه سالگی می توانید با استفاده از ابزارهای مورد علاقه کودکان مانند بازی و داستان، آموزش مسائل مالی را در سطح پایین و با کمک افراد متخصص شروع کنید. برخی از اقتصاددانان معتقدند که کودکان تا 3 سالگی می توانند مفاهیمی مانند درآمد و پس انداز را درک کنند که سن مناسبی برای آموزش سواد مالی است.

سنین 5 تا 8 سالگی مهمترین سنین برای آموزش این مفاهیم به کودکان است و به احتمال زیاد عادات مالی که به کودکان در این محدوده سنی می آموزید در آینده با آنها و امور مالی آنها همراه خواهد بود و تاثیر زیادی در تصمیم گیری ها خواهد داشت.

راهکارهایی برای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان

روش های مختلفی برای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان وجود دارد و می توانید از ابزارهای مختلفی برای آموزش مسائل مالی و مالی به فرزندان خود استفاده کنید. مهم است که این کار را با شناخت رویکردهای مختلف و در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف فرزندتان انجام دهید.

هنگام آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان ابتدا آنها را با مفهوم پول و ارزش آن آشنا کنید. همچنین ارزش کار را به فرزندتان بیاموزید، فرزندتان باید بفهمد که اگر کار نکند، پولی نیست.

بچه ها عاشق دریافت جایزه هستند. بنابراین فرزندان خود را برای رشد مهارت های مالی تشویق و به آنها پاداش دهید. تمرین سواد مالی را به یک فعالیت جالب برای فرزندتان تبدیل کنید تا حوصله او سر نرود.

همچنین می توانید از ابزارهای اضافی استفاده کنید. به عنوان مثال، خوک‌های رنگارنگ و بامزه یا وسایلی که یادگیری مهارت‌های سواد مالی را به فعالیت جذاب‌تری برای کودکان تبدیل می‌کنند. در این زمینه سعی کنید خوب فکر کنید و ایده داشته باشید، این ایده ها باعث خلاقیت و توانمندی کودک شما نیز می شود.

در زیر به نکات مهمی در مورد آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان اشاره کرده ایم.

در مورد برخی از تصمیمات مالی خود با فرزندان خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد مسائل مالی با کودکان می تواند به شما کمک کند تا برخی از مفاهیم مهم در زمینه سواد مالی را به آنها آموزش دهید. به ویژه، می توانید در مواردی که امکان پذیر است و برای فرزندانتان نگران نباشید، درباره تصمیمات مالی خود نیز با آنها صحبت کنید.

سواد مالی را از طریق داستان، بازی و موارد دیگر به کودکان آموزش دهید

استفاده از زبان کودکان و ورود به دنیای آنها برای آموزش مسائل مالی به کودکان اهمیت ویژه ای دارد. اگر نتوانید دنیای کودکانه آنها را ملاقات کنید، در آموزش سواد مالی به آنها چندان موفق نخواهید بود.

بنابراین بهترین راه برای آموزش مفاهیم تقریباً پیچیده مالی به کودکان استفاده از داستان ها، بازی ها، اسباب بازی های مختلف و سایر ابزارهایی است که کودکان بتوانند بهتر با آنها ارتباط برقرار کنند.

از منابع مختلف مانند کتاب استفاده کنید

امروزه منابع زیادی در بازار وجود دارد که می تواند به والدین کمک کند تا به فرزندان خود سواد مالی بیاموزند. از جمله این منابع می توان به کتاب های زیادی در این زمینه اشاره کرد.

یکی از این کتاب‌ها مجموعه‌ای از 17 داستان سواد مالی است که شامل داستان‌هایی با عناوین «برایم کلاه بخر»، «آن را مثل پولم می‌خرم» و «کابینه‌ام را ساده‌تر می‌کنم» است. "، "یک روز قلک را خواهم شکست" و... داستان تلاش برای گفتگو با کودکان درباره موضوعات مختلف در زمینه دانش مالی است.

دانش خود را در مورد مفاهیم مالی افزایش دهید

تا زمانی که والدین دانش خوبی در مورد مسائل مالی نداشته باشند و قصد ارتقاء مهارت های مالی خود را نداشته باشند، آموزش شناخت پول به کودکان و نوجوانان آسان نخواهد بود. والدین باید از مسائل مالی و مدیریت آن آگاهی کافی داشته باشند، برای پول خود ارزش قائل باشند و از این دانش مالی در زندگی روزمره استفاده کنند.

اگر زمان زیادی را صرف آموزش مسائل مالی و مدیریت پول به فرزندان خود می کنید، اما آنها بازتاب این گفتگوها را در رفتار شما نمی بینند، برنامه آموزشی شما آنطور که انتظار دارید موثر نخواهد بود.

نکته مهم در فرآیند آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان، دقت در انتقال مفاهیم مرتبط با سواد مالی به کودکان است تا آنها را از مشکلات مالی آینده نترسانید.

همچنین به فرزندان خود بیاموزید که در رفع نیازهای خود صبور باشند و به دنبال نیازهای مالی فوری نباشند. کودکان باید بیاموزند که پول نامحدود نیست و اولویت هایی برای خرج کردن آن وجود دارد.

مهارت های پولی و مفهوم دستمزد را به کودکان آموزش دهید

هنگام آموزش سواد مالی به کودکان باید مهارت های زیادی را در نظر گرفت. یکی از مهم ترین مهارت ها نحوه خرج کردن پول است.

مهمترین ابزار برای آموزش این مهارت به کودکان کمک هزینه ای است که به آنها می دهیم تا بتوانند از مهارت های خرج کردن خود در کنار فرزندانمان استفاده کنند.

با استفاده از مبلغی که تحت این عنوان به فرزندان خود می دهید، می توانید از آنها بخواهید که به آرامی بخشی از هزینه های خود را مدیریت کنند و بین نیازها و خواسته های خود و پولی که دارند تعادل ایجاد کنند.

حتما خیلی با خودت حرف میزنی، من چیزی نخریدم، چرا دارم ضرر می کنم؟ از فرزندتان بخواهید از کمک هزینه ای که به او داده شده استفاده کند و حساب دخل و خرجش را داشته باشد و دقیقا بداند که با این پول چه می کند و چگونه آن را تقسیم می کند.

پس انداز و سرمایه گذاری دو مفهوم بسیار مهم است که می توان با کمک پول به کودکان آموزش داد. اگر از کمک هزینه خود برای پس انداز از دوران کودکی استفاده کنند، در آینده نیز به این کار ادامه خواهند داد که گام مهمی در جهت امنیت و ثبات مالی است.

در سنین بالاتر حتی می توانید تامین برخی کالاهای اساسی مانند لباس یا اسباب بازی را برای خود کودکان مدیریت کنید و از آنها بخواهید که خرید خود را در اولویت قرار دهند.

کودکان با مشکل مهمی روبرو هستند: اگر پول را به طور تصادفی و بدون در نظر گرفتن عوامل مختلف خرج کنند، زمانی فرا می رسد که دیگر پولی برای خرج کردن وجود نخواهد داشت. آنها با استفاده از مفهوم پول می توانند این واقعیت مهم را بهتر درک کنند.

چقدر به بچه ها کمک هزینه بدهیم؟

یک موضوع مهم در بحث پول دادن به بچه ها میزان پولی است که به آنها می دهید. این مقدار را به گونه ای محدود کنید که کمتر از میزان هزینه ها و پس انداز هایی که با تمرین یاد می گیرند نباشد، و نه آنقدر که به فکر بودجه بندی و اولویت بندی پول نباشند.

آموزش مهارت های پس انداز به کودکان

صرفه جویی و پس انداز دو مفهوم مهم دیگری است که در آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد.

پس انداز کردن پول کار ساده ای نیست! شاید خودتان بارها این را تجربه کرده باشید. با یادگیری این مفهوم از دوران کودکی، این دانش را به کودک خود القا می کنید و کار را بسیار آسان تر می کنید.

یکی از مهم ترین ابزارهایی که برای آموزش پس انداز و پس انداز به فرزندان خود دارید، کمک هزینه است که در بالا یاد گرفتیم که چگونه از آن برای آموزش مفاهیم سواد مالی به کودکان استفاده کنیم.

اولویت بندی نیازها و خواسته ها موضوع مهم دیگری است که باید به کودک خود آموزش دهید. آنها باید بدانند که برخی از نیازها مهمتر از نیازهای دیگر هستند و ابتدا سعی کنند آن نیازها را برآورده کنند.

به کودکان مهارت های پس انداز را بیاموزید، به آنها بیاموزید که قیمت محصولات مختلف را با هم مقایسه کنند و در نهایت با صرف هزینه بیشتر محصولی را انتخاب کنید که نیاز آنها را برآورده کند. سپس وقت آن است که پس انداز خود را پس انداز کنید.

آموزش مهارت های بخشش به کودکان

بخشش مهارت دیگری است که باید به عنوان بخشی از سواد مالی به فرزندان خود معرفی کنید. اول از همه، سخاوت، مهارتی است که کودکان با تماشای شما یاد می گیرند، بنابراین برای آموزش این مفهوم به فرزندتان، ابتدا باید به دیگران کمک کنید بدون اینکه انتظاری در عوض داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید به موسسات خیریه کمک کنید و در مورد این کمک و دلیل آن به فرزند خود توضیح دهید، یا می توانید از کودک خود بخواهید که برخی از اسباب بازی ها یا کتاب های خود را برای کمک به کودکانی که این چیزها را ندارند، اهدا کند.

مدرسه همچنین مکان مناسبی برای آموزش هنر هدیه دادن به کودکان است، جایی که کودک شما با همسالان خود ارتباط بیشتری دارد و می توانید مهارت تقسیم دارایی با دیگران و کمک به رفع نیازهای آنها را به او بیاموزید.

آموزش سواد مالی به کودکان از طریق بازی های فکری

همانطور که قبلاً گفتیم، بهترین راه برای آموزش پیچیده ترین مفاهیم سواد مالی به کودکان استفاده از زبان خودشان است و از آنجایی که کودکان عاشق بازی هستند، بازی های فکری بهترین ابزار برای آموزش سواد مالی به کودکان است.

بازی هایی که ارزش پول، نحوه شمارش آن و بسیاری از مهارت های مالی دیگر را به کودکان می آموزند، به گونه ای این کار را انجام دهید که کودک شما خسته نشود. بنابراین بازی های مختلف از جمله بازی های فکری یکی از مهم ترین ابزارهایی است که می توانید برای آموزش پول به کودکان و نوجوانان استفاده کنید.

معرفی چند کتاب در زمینه آموزش دانش مالی به کودکان

کتاب های زیادی در زمینه سواد مالی نوشته شده است که البته اکثر آنها این مفهوم بسیار مهم در حوزه اقتصاد را به زبان رسمی و با مفاهیم علمی توضیح می دهند. البته نمی توان با استفاده از این کتاب ها کودکان را به سواد مالی علاقه مند کرد.

در سال‌های اخیر و با اهمیت روزافزون این موضوع، کتاب‌های زیادی در این زمینه برای کودکان نوشته شده است و تلاش می‌شود تا کودکان و نوجوانان با موضوعات و مؤلفه‌های مهم سواد مالی به زبان کودکانه و از طریق داستان‌ها و داستان‌های مختلف آشنا شوند. آشنا شوید در ادامه تعدادی از معروف ترین کتاب ها را به شما معرفی می کنیم.

این کتاب یکی از 17 کتاب مجموعه «داستان های سواد مالی» است که سعی دارد از طریق داستان های تخیلی و جذاب، کودکان را با مدیریت بهتر پول آشنا کند. این کتاب با کودکان در مورد نیاز و خواسته، تجارت، همکاری، نحوه تولید کالا، حمایت مالی و پس انداز، اشتغال و بسیاری موضوعات دیگر صحبت می کند.

از جمله کتاب های دیگری که به آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان کمک می کند، مجموعه 27 جلدی «داستان های هوش مالی» ویژه دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی است. در این مجموعه کودکان با مفاهیم پس انداز، اعتبار، بدهی، سرمایه گذاری و بیمه آشنا می شوند.

در این کتاب ها از داستان های مختلفی برای آموزش سواد مالی به کودکان استفاده شد و مفاهیم تخصصی این حوزه سعی در آموزش غیرمستقیم و جذابیت بیشتری به کودکان داشت.

«پری پرواز» کتاب دیگری در زمینه سواد مالی است که به بزرگسالان توصیه می شود و با مطالعه آن می توانید به طور کلی سواد مالی را درک و درک کنید. همچنین می توان این کتاب را به والدین توصیه کرد تا با سواد مالی و مفاهیم آن بیشتر آشنا شوند.

آخرین کلمه

دانش مالی کودکان زهرا شیراحمدی  به معنای داشتن درک درست از مفاهیم مختلف مالی و به کارگیری این دانش در زندگی روزمره است. آگاهی مالی در دنیای امروز یک ضرورت است و دستیابی به امنیت مالی یکی از مهمترین دستاوردهای اوست. این مبحث لزوم آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان را یادآوری می کند. آموزش نحوه مدیریت مشکلات مالی از سنین پایین به کودکان آسان تر است و به آنها کمک می کند مفاهیمی مانند بودجه بندی، وام ها و بدهی ها، سرمایه گذاری و پس انداز را از سنین پایین درک کنند و مدیریت مشکلات مالی خود را در سطح کوچک تمرین کنند. بخش کوچکی از جامعه.