دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

دنیا نیوز

جدیدترین اخبار روز دنیا

با نازایی چیست دیگر اشتباه نکنید


آمار نشان می دهد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از زوجین نازایی را تجربه می کنند. طبق آخرین آمار حدودا ۱۰ تا ۱۸ درصد زوجین در باردار شدن یا داشتن زایمان موفقیتآمیز مشکل دارند. این جراح زنان و زایمان ادامه داد: به طور کلی نه تنها اضافه وزن و چاقی در باروری تاثیر دارد بلکه کاهش وزن شدید و یا وزن خیلی کم نیز میتواند تهدیدی برای باروری فرد باشد؛ چراکه وزن پایین نیز میتواند سبب برهم خوردن چرخه قاعدگی، توازن هورمونهای جنسی و عدم تخمکگذاری شود. ازطرفی درصورت عدم درمان وحصول نتیجه میتواند به یک معضل اجتماعی تبدیل شود و نهاد مستحکم خانواده را تحت تاثیر قرار دهد و آسیبهای اجتماعی مانند طلاق و حتی آسیبهای اقتصادی متعدد مانند کاهش بازده و بهرهوری فرد در اثر احیاناً افسردگی،نزاع خانوادگی و برخوردهای نامناسب نزدیکان را برای جامعه به همراه آورد. به عنوان مثال پروژسترون با سرعت بسیار کمی افزایش پیدا می کند یا تنها در زمان کوتاهی ترشح می شود و یا میزان ترشح هورمون پائین است. در گذشته این میزان در حدود ۱۰ درصد بود، اما این روزها آمار آن افزایش پیدا کرده است. یکی دیگر از علل نازائی بدون علت بهترین دکتر زنان و زایمان است.

معمولا عوامل زیر باعث نازائی بدون علت می شوند. این اختلال باعث نقص در فاز لوتئال می شود و این مرحله به درستی انجام نمی گیرد. این باکتریها باعث اختلال در باروری می شوند. زمانی که هورمون های هر فرد دچار اختلال شوند - این اختلال می تواند ناشی از شرایط محیطی نامناسب و استرس و رژیم غذایی باشد - باروری به تعویق می افتد و حتی ممکن است مشکلات جدی را در پی داشته باشد. آندومتریوز نوعی اختلال بافت رحمی است که دربرخی خانمها ایجاد می شود. این چسبندگی می تواند سبب نازائی در خانمها می گردد. در برخی موارد سیستم ایمنی بدن خانمها علیه اسپرم ها واکنش نشان می دهد. که در برخی موارد از نظر تعداد و شکل ظاهر سالم هستند اما باروری صورت نمی گیرد. تحرک، تعداد و شکل اسپرم ها کاملا مناسب است. یکی از مراحل چرخه تخمک گذاری فاز لوتئال ( به بخشی از چرخه قاعدگی بعد از تخمک گذاری و قبل از اولین روز چرخه بعدی فاز لوتئال گفته می شود ) است که با آزاد شدن تخمک از تخمدان آغاز می شود. وقتی سیکل های ماهانه با تاخیرهای زیاد (۳۵ روز) همراه باشد یا زودتر از موعد (هر دو هفته یک بار) اتفاق بیافتد، این موضوع نشان می دهد که تخمک گذاری خوب انجام نشده و ممکن است فرد با نازایی مواجه شود.

مصرف برخی گیاهان دارویی مانند خاکشیر جوشیده شده روزانه به مدت دو الی سه ماه با کنترل یبوست فرد به کاهش فشار وارد بر عروق ناحیه لگن و کیسه بیضه و پیشگیری از تشدید عروق واریسی این ناحیه کمک خواهد کرد. وقتی زن و شوهر به مدت یک سال برای بچه دار شدن تلاش کنند، اما به هدف خود نرسند، گفته می شود که نازایی رخ داده است. مسائل مختلفی باعث بروز نازایی می شوند و تا زمانی که شخص برای بچه دار شدن اقدام نکند، متوجه نازایی خود نمی شود. در روش دوم، لقاح ازطریق قرار دادن یک اسپرم در داخل تخمک به وسیله سوزن انجام می شود، این روش زمانی بسیار کار آمد است که مشکلی در کیفیت اسپرم وجود داشته باشد. گاهی تخمک گذاری ( به بخشی از چرخه قاعدگی گفته میشود این روند زمانی رخ میدهد که تخمدان تخمک آزاد میکند ) به درستی انجام می شود اما تخمک آزاد شده ساختار غیرطبیعی دارد. این مشکل در انسانها و حتی جانوران وجود دارد.

این ماده سبب چسبندگی اسپرم ها به یکدیگر و در نتیجه غیرفعال شدن آنها می شود. اگر تخمدان ها درگیر شوند سبب ایجاد کیست هایی در آن و همچنین سبب چسبندگی تخمدانها، رحم و لگن می شود. آندومتریوزمی تواند تخمدان ها و بافت لگن را درگیر کند. تخمک درون فولیکول ( فولیکول تخمدان کیسه ای حاوی تخم نابالغ یا تخمک است ) تولید و رشد می کند. هیچ گونه انسداد و یا آندومتریوز (به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است) وجود ندارد. پیشرفت علم پزشکی سبب شده است که مشکلات نازایی با روشهای مختلف درمان شوند. با گسترش علم و تکنولوژی راه های به روزی برای این مشکل وجود دارد. این هورمون سبب می شود غدد مخاطی در آندومتر( دیواره داخلی رحم ) بیشتر شود و تخمک بارور شده را برروی خود نگه می دارد. ممکن است مشکل تخمک گذاری دارای منشاء ژنتیکی باشد. مطالعهای که در سال ۲۰۲۱ انجام شده نشان داده است که احتمالاً زنجبیل میتواند در درمان دردهای شدید پریود نقش مؤثری داشته باشد. مصرف چای سبز میتواند به کاهش سرعت رشد بافتها و بهبود علائم بیماری (بهخصوص درد) کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد